Body Control Studio

Pilates v. Iben Rohde

Body Control Studio
Ny Adelgade 5A, 1.tv.
+45 33 11 61 68
info@bodycontrolstudio.dk

Pilates

Pilates træner både indre og ydre muskulatur, korrigerer holdningen, og hjælper til at genoprette kroppens naturlige bevægemønstre. Resultatet er en stærk, smidig og velfungerende krop. Allerede efter kort tid vil du kunne mærke resultatet af træningen i din dagligdag, hvad enten du har et stillesiddende arbejde eller er vant til at bruge din krop aktivt til hverdag.

Træningen foregår primært liggende, suppleret med siddende og stående øvelser.
Øvelserne foregår både på træningsmåtter (såkaldt “Matwork”) og på det originale Pilates-udstyr (Reformer, Cadillac og Ladder Barrel) udviklet af grundlæggeren Joseph H. Pilates i begyndelsen af 1920erne.

Individuelt program

Mellem 3-5 fem personer træner i lokalet samtidigt, men instruktionen er altid individuelt rettet, og du vil blive guidet gennem hele lektionen, der varer 90 minutter. Der tages hensyn til, om du ønsker at optimere din fysiske træning og generelle kropslige formåen – eller om du er ældre, plaget af gigt, døjer med “kontorryg” eller har brug for genoptræning. Instruktøren udvikler et individuelt program, der er nøje tilrettelagt ud fra den enkeltes behov. Programmet bliver løbende justeret i forhold til din udvikling og aktuelle dagsform.

Øvelserne

Med udgangspunkt i styrke- og smidighedstræning, trænes kroppen op “indefra”. Den dybereliggende, oftest svage muskulatur – som støtter op omkring led og knogler – styrkes. Samtidig udstrækkes og trænes den ydre, ofte opspændte muskulatur.

Med kodeord som kontrol, koncentration, stabilitet, flydende bevægelse og vejrtrækning, bliver du guidet igennem øvelserne. Der lægges nøje vægt på placering af rygsøjle og bækken under øvelserne, og instruktøren vil guide dig og overvåge, at øvelserne bliver udført korrekt og de vigtige muskelgrupper nås. Du lærer at holde de dybe mavemuskler og bækkebundsmuskulaturen spændte, mens du udfører en bevægelse. Åndedrættet vil finde vej ud i siderne af ribbenene og “om i ryggen”. Dette bevirker at dine bevægelser – om de er kraftfulde eller mere finmotoriske – vil understøttes af en stærk kropsstamme og et frit, ubesværet åndedræt.

Større glæde ved din krop – uanset alder

Pilates erstatter ikke opretstående, hård styrketræning, men lægger et godt og stærkt fundament, så du – uden at gøre skade på dig selv – kan starte løbetræning eller tennis, løfte en kettlebell eller udføre anden og mere kraftfuld sport.

Pilates er en skånsom træningsform som udføres i et roligt og glidende tempo. Sammen med det integrerede åndedræt og den dybe koncentration, har træningen også en afstressende virkning. Efter blot få undervisningstimer vil du opleve en større styrke og frihed i dine bevægelser. På længere sigt vil du opnå en bedre holdning, en mere fjedrende gang og en stærk, velfungerende krop. Du får mere energi i din hverdag og en større glæde ved din krop, uanset alder. Endvidere får du indsigt i kroppens anatomiske sammenhænge, så du lettere kan tage vare på din krop i dagligdagen, på arbejdet eller i din træning, og herigennem forebygge potentielle skader.

Pilates-træningen er særdeles gavnlig hvis du:

  • er hypermobil
  • er plaget af gigt
  • har en diskusprolaps
  • skal i gang igen efter endt hospitalsophold
  • er gravid / vil træne op efter en fødsel
  • har slidskader
  • har en mindre lammelse efter en hjerneblødning
  • lider af dissemineret sclerose
  • har gennemgået operation, knæ/hofter eller andet.
  • har afsluttet forløb hos fysioterapeut, kiropraktiker, osteopat eller anden behandler – og har brug for vejledning til den videre genoptræning.